9 Stress signalen en hoe ermee om te gaan

Soms heb je niet eens door dat je gestrest bent. Zeker in deze gekke tijd kan stress zomaar opduiken.

Wat zijn nou duidelijke signalen? En nog belangrijker: hoe ga je ermee om? Lees snel verder.

1: Plotseling wazig zien

 Bij stress kunnen spieren plotseling ongemerkt aanspannen. Dit geldt ook voor je oogspieren, waardoor je tijdelijk minder scherp gaat zien.

  • Tip: geef je ogen rust. Ga lekker liggen sluit je ogen en leg eventueel iets over je ogen heen zodat het echt donker wordt. Zo heb je nog wat aan dat oogkapje uit het vliegtuig.

2: Oorsuizen

Geluiden horen waarvoor geen echte aanwijsbare bron is. Het geluid kan suizend, piepend, brommend of fluitend of sissend klinken. Je kan het waarnemen in je oren of in je hoofd.

  • Tip:  Focus niet op het geluid. Dat klinkt makkelijker dan het is, dus zoek wat afleiding waarbij je makkelijk je gedachten wat verzet. 

3: Maagpijn

Je lichaam kan tijdelijk wat meer maagzuur aanmaken tijdens stressvolle periodes. Je kan je er zelfs misselijk door voelen en / of braakneigingen krijgen.

  • Tip: Zoek ontspanning, geen zware maar wel gezonde maaltijden en eventueel een vers kopje
    gember thee.

4: Geheugen en concentratie problemen

Teveel piekeren zet de hippocampus onder druk. Dit gebied
in je hersenen speelt een rol bij het opslaan van informatie.

  • Tip: Zoek ook weer ontspanning gedurende de dag wandel lekker een stuk in de buitenlucht en
    geniet van het ontluikende voorjaar. Probeer je bewust te zijn van de buitenlucht en stuur je gedachten weg van de chaos.

5: Verminderde trek in eten

Stress heeft invloed op je eetlust. Doordat je bloedsuikerspiegel uit balans raakt kan je minder trek hebben in eten . Daarbij komt dat je spijsvertering minder hard gaat en je maag gespannen is.

  • Tip: Eet vooral kleine beetjes groente en fruit en blijf in ieder geval voldoende drinken.

6: Haaruitval

Door verhoogde cortisol aanmaak wordt ook de adrenaline productie verhoogd. Als dat ophoopt bij de talgklieren ontstaat er een over productie van melkzuur dat schadelijk is voor je haren en hoofdhuid.

  • Tip: Laat eens lekker je hoofdhuid masseren.

7: Jeuk en vlekken

De verhoogde productie van cortisol plus de stof histamine kan rode vlekken veroorzaken.

  • Tip Probeer er vooral niet aan te krabbelen en probeer de huid te koelen.

8: Rug- nek- en schouderpijn

De spieren spannen zich ongemerkt aan, je loopt constant met je schouders opgetrokken.

  • Tip: Starten met meditatie, yoga vormen kunnen hier een positief effect op hebben dus zoek een
    rustig plekje op thuis of in een park en probeer eens een yoga sessie uit onze online bibliotheek in de mywellness-app!

9: Korte ademhaling

Je hebt het vaak niet door, maar door de stress zit je hoog in je ademhaling.

  • Tip: Probeer vooral ook ademhalingsoefeningen waarin je vooral langzaam en dieper probeert adem te halen met pauzes tussen de in en uit ademing. Bouw dit laatste vooral op want in het begin voelt het heel onwennig.

1 reactie op “9 Stress signalen en hoe ermee om te gaan”

  1. Wat fijn deze tips! Blij mee! Zeker in deze tijden en het thuiswerken is ontspanning best belangrijk! Bedankt Marc!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *