Zo begin je weer met sporten na jouw vakantie!

 Heerlijk zo’n vakantie, even lekker er tussenuit, de hele dag niets doen en ‘s avonds lekker eten en drinken. Alleen nu het achter de rug is, is het natuurlijk tijd om weer aan de slag te gaan met jouw goede voornemens!

 Begrijp ons goed, even een break van sporten en gezond eten, hoort erbij. Als je altijd maar ‘gezond moet doen’ dan wordt het lastig om vol te houden. Wij nemen ook een break en die balans is juist hartstikke gezond. Dus mocht je je schuldig voelen dat je alles even hebt laten versloffen, geen zorgen, hoort erbij, pak je sporttas en ga weer aan de bak.

 Steuntje nodig in je rug? Deze tips helpen jou op weg om je sportroutine weer op te pakken!

 Tip #1 – Stel kleine doelen

Na zo’n vakantie is het verleidelijk om mooie grote doelen te maken en jezelf voor te nemen om lekker vaak te gaan sporten. Alleen een nieuwe gewoonte echt inbouwen in je dagelijkse routine duurt 4 tot 6 weken. Als je ineens te vaak wilt gaan sporten is de kans groot dat je onverwachts tot een aantal keer over moest slaan…en dan zakt jouw motivatie snel in je sportschoenen.

Maak je doelen dus klein en verander stap voor stap. Sportte je voor de vakantie 1 tot 2 keer per week? Probeer dat de komende maand dan eerst gewoon weer op te pakken. Houd je dit een maand vol? Verhoog dan met kleine stappen je sportfrequentie. Zo houd je je doelen haalbaar en blijft sporten motiverend!

 Tip #2 – Vergeef jezelf als je een training mist

Laat van je werk of onverwachts een etentje met vrienden waardoor het niet lukt om je geplande training te doen deze week? No stress, wees lief tegen jezelf! Het overkomt ons allemaal en het beste wat je kunt doen is het volgende week gewoon weer oppakken. Als je jezelf schuldig gaat voelen en voor je kop gaat slaan omdat je 1x (of 2 of 3x) een training hebt gemist voel je je alleen maar rot! En hoe rotter jij je voelt, hoe groter de kans is dat je helemaal opgeeft…Dus wees lief tegen jezelf en probeer het de volgende week gewoon weer opnieuw! 

Tip #3 – Kies een leuke sportles

Sporten hoort leuk te zijn want als jij er geen plezier uithaalt is het lastig om vol te houden. Kies daarom die les waar jij, in het moment, het meeste zin in hebt. Ook al betekent dat je afwijkt van je plan. Had je je voorgenomen om een lekker GRIT sessie te gaan doen maar ben je toch wat moe uit je werk en zie je er tegenop? Kies dan een andere les waar je meer zin in hebt. Alle beweging is mooi meegenomen. Plus, Sportcenter Allround heeft niet voor niets zo’n groot aanbod in lessen! 

Tip #4 – Wandel, wandel, wandel….

Veel mensen beseffen het niet, maar wandelen is super gezond! Dreigt je geplande training in het water te vallen? Ga dan lekker naar buiten voor een wandeling. Vijftien minuten is al voldoende om je bloed lekker te laten stromen en de tijd gaat al in zodra je de deur uitstapt. Dit kun je makkelijk inpassen in je dag, bijvoorbeeld in je pauze of als je een boodschap gaat doen. Vanaf nu heb jij dus geen excuus meer om op de bank te blijven hangen, je kunt altijd wel iets doen om fitter te worden. Denk eraan, je hoeft echt niet 6 dagen per week in de sportschool te zweten. Alle extra beweging is bonus en draagt bij aan jouw doelen! 

We zien je dus binnenkort graag weer terug tijdens jouw favoriete les! Kun je wel wat motivatie en een steuntje in de rug gebruiken? Vraag dan één van onze trainers naar de mogelijkheden. We helpen je graag om jouw sportieve doelen te bereiken! 

Geschreven door: Mariska – mindset coach bij Sportcenter Allround

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top