Thuis werken en Rugpijn

Rugpijn? Check onze tips!

Na een lange periode van zitten, ervaren we allemaal weleens enige soort van nek, rug of schouder klachten.

Na een 8-urige zittende werkdag is je rug niet blij met je. Die zeurt, is stijf, doet pijn, en laat op alle mogelijke manieren blijken, dat het mooi is geweest. Je bent wat dat betreft niet de enige.

Ondanks dat rugpijn heel vervelend kan zijn, is het een goed teken dat je lichaam jou deze signalen geeft. Maar wat wil jouw lichaam je nou vertellen met deze signalen?

De boodschap is heel simpel: je lichaam wil beweging!

De 'perfecte' zithouding

De perfecte werkplek en zithouding is op dit moment een hottopic. Borst op, strek je onderrug, laptop op ooghoogte, je hebt ze vast wel al gehoord. Maar dit zijn ook maar adviezen. De perfecte zithouding bestaat namelijk helemaal niet. Je lichaam is niet gemaakt om acht uur lang één vaste houding aan te nemen. Het aannemen van één specifieke houding, betekent namelijk automatisch, dat we stilzitten. En dat is juist precies waar het lichaam NIET voor gemaakt is. 

Wat kun je dan wel doen?

Luister naar je lichaam, luister naar de signalen die het jou geeft, en ga bewegen!

-Sta elk uur even op uit je stoel, verander je zitpositie wat vaker, wissel van een stoel voor 30 min naar een kruk, een balance bal of iets anders. Houd je lichaam actief.

-Neem actieve pauzes. Actieve pauzes zijn heerlijk! Niet alleen voor je lichaam, maar ook voor je concentratie. Door even een break te nemen, verhoog je de hersenactiviteit, wat je werkactiviteit weer ten goede komt.

-Doe specifieke oefeningen. Met deze oefeningen beweeg je het lichaam in de tegenovergestelde richting van waar je waarschijnlijk al uren in zit. Dit is niet alleen een lekkere stretch, maar brengt door het aanspannen van de spieren aan de overzijde de balans weer terug in je lichaam! 

Wij hebben speciaal voor jullie 6 oefeningen uitgewerkt die je kan doen in je actieve pauzes. Je hoeft ze niet alle zes tegelijk te doen, maar kies er een die voor jou het beste aanvoelt en wissel ze in je volgende break eens af!

Check ze hieronder!

3 reacties op “Thuis werken en Rugpijn”

  1. Ohhh ik ben hier zo blij mee! Loop al ruim een week met middenrugpijn.. Links.. En toch wandel ik veel, spring elke dag touwtje.. Over 2 weken weer werken, dan ga ik deze beweging echt gebruiken thanks!!

  2. Bedankt voor de instructieve video’s. Rugpijn is een thema geworden sinds ik door de situatie gedwongen thuis werk. Op het bureau heb ik een ergonomische stoel. Die heb ik eigenlijk thuis ook nodig, merk ik nu. Ik had echter nooit gedacht dat de situatie zo lang zou duren. Die oefeningen zijn in ieder geval altijd nuttig en misschien moet ik toch maar eens aan een goede bureaustoel voor thuis gaan denken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top